poniedziałek, 28 grudnia 2015

Wszystko opiera się na ... kręgosłupie!


Uwaga, uwaga!

Nie pisze to dla "ciebie", nie pisze to dla innych - przede wszystkim pisze to dla SIEBIE!
Okrutne? być może.
Ale sama wiem że mam z tym problem, z którym walczę już długo - kilka lat!
Dlatego pisząc to na blogu będę to widzieć, będę to czytać, więc będę też o tym bardziej myśleć!
A czy Ciebie także ono dotyczy?!
90% ludzi ma problem z kręgosłupem, a nawet o tym nie wie!
Skąd się bierze cały problem? Przede wszystkim  z powodu osłabienia grzbietu, głównie przez długotrwałe siedzenie na krześle w pozycji siedzącej.
Rozluźniony odcinek lędźwiowy, mięśnie nie są odpowiednio napięte i nie pracują tak, jak powinny, a to prowadzi do różnego rodzaju schorzeń kręgosłupa.
Jakie to schorzenia?
To na co ja cierpię - dyskopatia i skrzywienie boczne kręgosłupa. Najczęściej spotykana jest nadmierna lordoza w odcinku lędźwiowym (wyraźne wygięcie fragmentu kręgosłupa do przodu). Dyskopatia, czyli przemieszczanie się kręgów, jest początkowym stadium przepukliny kręgosłupa.

Przy tych mniejszy problemach, można sobie samemu pomóc, wystarczy codziennie poświęcić 10-15 minut, rano lub wieczorem, aby rozciągnąć i wzmocnić mięśnie kręgosłupa i uelastycznić go.


W internecie znajdziemy szereg prostych ćwiczeń, na każdy ból w kręgosłupie.
Przykłady:
Dyskopatia lędźwiowa - propozycje ćwiczeń (to są ćwiczenia, które sama wykonuje)

"Domowe" sposoby leczenia? jeśli ktoś ma naprawdę poważny problem - nie wyleczą, ale na pewno pomogą!

- rozciągające wstawanie; zacznij dzień od przeciągania się,
- w łazience; myjąc zęby nie pochylają się nad umywalką, tylko stój. Gdy myjesz włosy, nie pochylaj się nad wanną, myj głowę pod prysznicem,
- ćwiczenia; poświęć 10-15 minut dziennie, włącz muzykę, ćwicz i rozluźnij się. To tak niewiele!,
- masaże; jeśli jesteś wstanie "załatwić" sobie masaże - nie czekaj!
- fitness; wiele salonów fitness ma w swojej ofercie zajęcia "zdrowy kręgosłup". Polecam dla osób które same nie potrafią ćwiczyć - np ja :),
natryski; codziennie rano brać zimny, orzeźwiający prysznic, natomiast po jakimkolwiek treningu na przemian stosować ciepłą i zimną wodę,
- w pracy; przy biurku przesuń krzesło maksymalnie do blatu, usiądź najgłębiej;
- w pracy; w ciągu 8 godzin pracy, postaraj się przynajmniej raz na dwie godziny wstać na chwilę od komputera, aby wykonać lekką gimnastykę,
- poduszka; jeśli masz możliwość, możesz zakupić poduszkę fizjoterapeutyczną po to, aby podczas snu mieć prosty kręgosłup,
- ciężary; nie podnoś ciężkich rzeczy na wyprostowanych nogach - przykucnij, a potem unoś przedmiot, prostując jednocześnie obie nogi,
- zakupy; siatki z zakupami rozkładaj równomiernie na obie ręce.

Pamiętajmy - to na kręgosłupie opieramy praktycznie wszystko!

17 komentarzy:

  1. Niestety mam ten sam problem. Od kilku lat siedzę całymi godzinami przed laptopem, co niestety negatywnie wpływa na kręgosłup.
    Już wcześniej miałam problem z dysplazją stawu biodrowego. Siedzący tryb życia jeszcze bardziej pogorszył sprawę:( Opisujesz doskonałe sposoby aby poradzić sobie z bólem, na pewno warto je wykorzystać:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj tak z racji wykonywanej pracy też muszę się wziąć za kręgosłup !

    OdpowiedzUsuń
  3. Warto również pamiętać, że problemem może być mięsień biodrowo-lędźwiowy, bardzo często pomijany przy zdiagnozowaniu bólu kręgosłupa. Często właśnie w nim dochodzi do dysfunkcji podczas długiego siedzenia. Polecam zobaczyć jak sobie z tym poradzić http://fizjoterapeuty.pl/urazy/miesien-biodrowo-ledzwiowy-a-bol-plecow.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tylko czasami jest problem z tą diagnozą ... u nas to czasami bywa niestety różnie :(

      Usuń
  4. Całkowicie się zgadzam! Ja też zbyt mało uwagi poświęcam na kręgosłup, ale obiecuję poprawę ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zazwyczaj mało poświęcamy uwagi na to, co nie widzimy i nie czujemy - gorzej jak już poczujemy solidnie! Pamiętajmy :)

      Usuń
  5. Nie boli mnie kręgosłup, ale zgadzam się z tym, że jest to ważny jak nie najważniejszy element w naszych ciałkach :) Zapisuje Twojego posta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak trzymaj! życzę Ci aby nigdy kręgosłup się u Ciebie nie odezwał! :)

      Usuń
  6. A najlepiej ćwiczyć całą Rodziną ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja ostatnio miałam prześwietlenie odcinka szyjnego i nie wygląda on najlepiej, mimo, że prowadzę aktywny tryb życia..Na pewno wezmę sobie Twoje rady do serca:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja polecam praktykowanie Jogi, również bardzo dobrze działa na kręgosłup i wzmacnianie mięśni w tych okolicach!

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo mało osób jest świadomych swoich problemów z kręgosłupem. Ludzie często nawet nie zwracają na to uwagi. Ponarzekają, że coś ich boli, zwalą winę na zły sen a problem może być poważny. Sama mam zdiagnozowane boczne skrzywienie kręgosłupa i wiem, jakie ważne są tu ćwiczenia.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo praktyczne porady. Ja większość z nich stosuję i na kręgosłup nie narzekam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Problemów jeszcze nie mam, ale mam pracę siedzącą, więc to pewnie tylko kwestia czasu, gdy one się pojawią. Muszę powrócić znowu do regularnego chodzenia na basen :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mój problem od kiedy zostałam mamą, ból podczas pierwszego porodu... oj wtedy poczułam pierwszy raz kręgosłup. A odkąd jestem mamą dwójki to nawet nie myślę o masażu czy rehabilitacji. Czasem użyję domowego masażeru aby uśmierzyć ból..przykre ale prawdziwe

    OdpowiedzUsuń
  13. bardzo dziękuję za ten wpis. zapisuję i będę zaglądać - może w nowym roku dam radę i wygospodaruję te 15 minut każdego ranka. dziękuję!

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten wpis zapraszam na stronę bloga na Facebooku i zachęcam do polubienia Fanpage'u. W ten sposób na bieżąco będziesz dostawać informacje o kolejnych ciekawych postach! Znajdziesz mnie również na Instagramie.